#Hiburan: Tragedi Aidiladha: Insiden Rempuhan Terowong Al-Muassim 1990 Lebih 1000 Mayat Jemaah Haji Bertindih

Hari ini, seluruh umat Islam menyambut Hari Raya Aidiladha dan dengan penuh rasa kesyukuran kita meraikannya bersama orang tersayang.

Namun, dalam pada kita bergembira itu janganlah dilupa mereka yang sudah meninggalkan dunia ini tidak kiralah ahli keluarga mahu pun saudara Islam yang lain.

Advertisement

Mari kita imbau tentang tragedi menyayat hati yang berlaku suatu ketika dahulu ketika umat Islam seluruh dunia menyambut Aidiladha.

 

Rempuhan terowong Muassim

Insiden rempuhan di dalam Terowong Muassim di Mina berlaku pada 2 Julai 1990 dan ia merupakan antara tragedi paling buruk yang berlaku ketika musim haji.

Terowong Muassim adalah terowong pejalan kaki sepanjang 550 meter dan 10 meter lebar yang menghubungkan Mekah dan Mina.

Kejadian buruk itu mula berlaku apabila jambatan pejalan kaki berkenaan bengkok menyebabkan tujuh orang terjatuh dari jambatan dan menghempap jemaah yang sedang berjalan keluar dari terowong.

tunnel2

 

Melebihi kapasiti

Terowong tersebut dikatakan hanya mampu menampung kapasiti sebanyak 1,000 orang sahaja namun ketika itu jumlah jemaah yang melaluinya lebih daripada dua kali ganda.

Malah, anggaran mengatakan seramai 5,000 orang berada di dalam terowong tersebut ketika insiden terbabit berlaku.

Menurut Menteri Dalam Negeri ketika itu, Putera Nayef, tujuh individu yang paling awal terjatuh dari jambatan telah membuatkan jemaah lain takut dan mula panik.

Disebabkan ramai jemaah berkerumunan, mereka semua jatuh ke atas satu sama lain. Orang tua mula jatuh dahulu dan semua jemaah di dalam terowong tidak boleh ke mana-mana. Mereka jatuh atas satu sama lain, mayat bertimbun.”

tunnel1

tunnel3

 

 

Lebih ramai maut kerana lemas

Suhu di luar terowong yang terlalu panas (44 darjah Celcius) diburukkan lagi dengan kegagalan sistem pengudaraan di dalam terowong itu.

Sistem pengudaraan yang tidak berfungsi dengan baik itu juga  telah dipersalahkan dan dikatakan menjadi punca kepada banyak nyawa terkorban.

Malah, ada yang mengatakan lebih ramai yang meninggal dunia akibat lemas daripada kerana dihempap oleh ribuan manusia.

tunnel4

Jumlah kematian yang dilaporkan akibat tragedi itu adalah seramai 1,426 orang termasuklah 19 jemaah Malaysia dan sebahagian besar mangsa yang maut adalah dari Asia.

 

Respon daripada Raja Arab Saudi

Selepas berlaku insiden malang itu, Raja Fahd dikatakan telah memberikan respon yang kurang memuaskan dan tidak profesional apatah lagi ia menyebabkan kematian.

Raja Fahd memberi kenyataan,

Semuanya adalah kerana kehendak Allah. Jika bukan meninggal di sini, mereka akan meninggal juga di tempat lain dan pada masa yang sama.”

Tambahnya, apa yang berlaku adalah kemalangan dan tiada sesiapa boleh menyalahkan negara itu kerana pihak berkuasa telah menyediakan semua kemudahan kepada jemaah.

 

Penyampai radio, AG lihat depan mata

AG, penyampai radio Hot FM berkata dia antara individu yang berada di Mekah ketika tragedi rempuhan itu berlaku namun bernasib baik kerana tidak melalui terowong tersebut.

Ketika itu, dia baru berusia 10 tahun dan tidak dapat dia gambarkan dengan kata-kata apabila melihat ratusan mayat di depan mata.

Dari khemah, kami dapat melihat sendiri bagaimana jengkaut digunakan untuk mengalihkan mayat yang terkorban terhimpit dan bertembung di tengah terowong.”

AG

fakta dan teori misteri kapal selam titan
6 days ago

Tragedi Kapal Selam Titan, Ini 5 Fakta & Teori Misteri Yang Mungkin Anda Tak Tahu

The post Tragedi Aidiladha: Insiden Rempuhan Terowong Al-Muassim 1990, Lebih 1,000 Mayat Jemaah Haji Bertindih first appeared on Beautifulnara -Terkini dan Sensasi.


sumber: beautifulnara.com #superpantas

Post a Comment

0 Comments