Wednesday, 25 June 2014

Bonus Penjawat Awam 2014



Tahniah kepada penjawat awam. 

Sebentar tadi mesyuarat menteri kabinet telah meluluskan bonus sempena aidilfitri. Tetapi hal ini tidak akan di sebarkan melalui media kerana bonus ini akan terus di kreditkan ke a.c bank gaji pada 15/07/2014. 

JPA meluluskan bonus 3bln gaji: Maklumat lanjut lihat link ini https://i.chzbgr.com/maxW500/7423771648/hF090433B/

Wednesday, 11 June 2014

FATWA MEROKOK ITU HARAM




Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telahmemutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.

Keterangan/Hujah: 
 

1.  Keputusan yang telah diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia tersebut adalah bersandarkan kepada hujah-hujah berikut:
 
i. Rokok mengandungi pelbagai jenis racun. Fakta daripada kajian-kajian perubatan telah membuktikan bahawa setiap batang rokok mengandungi 6-8 mg. nikotian dan pelbagai bahan kimia lain. Setiap sedutan asap rokok sebenarnya kita telah menghidu sebanyak 4,000 jenis bahan kimia yang boleh memudharatkan badan.
 
ii. Ketagihan tembakau bukan hanya menimbulkan masalah kepada perokok, malah ia berada di tempat keempat dalam senarai faktor risiko bagi penyakit serius yang menular di seluruh dunia. Tabiat merokok dikaitkan dengan risiko barah, penyakit jantung dan masalah pernafasan. Terdapat beberapa jenis penyakit yang berpunca dari merokok, antaranya ialah kanser kerongkong, kanser mulut, katarak (sejenis kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun), ulser perut, penyakit jantung, strok, penyakit paru-paru, emfisema paru-paru dan banyak lagi.
 
iii. Pada masa kini jumlah perokok sama ada dinegara maju atau negara membangun masih begitu besar, walaupun berbagai usaha telah dibuat oleh Kerajaan serta badan-badan sukarela bagi menyedarkan orang ramai tentang bahayanya merokok kepada orang ramai. Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30% daripadanya disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esophagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut. Sebanyak 50% kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok. Kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk merawat berbagai jenis penyakit yang dikaitkan dengan tabiat merokok dan negara juga mengalami kerugian kira-kira RM 20 billion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.
 
iv. Imam al-Syafi’e telah mengeluarkan fatwa dalam kitabnya yang masyhur al-Umm iaitu:” Jika mereka mengambil (sesuatu makanan, minuman atau sesuatu yang dihisap, dihidu dan disedut) yang boleh memabukkan, maka perbuatan itu adalah jelas haram. (Termasuklah) yang mengandungi racun yang menyebabkan kematian. Aku tetap menganggap (menfatwakan) ia adalah haram. Allah swt mengharamkan (apapun jenis) pembunuhan kerana pembunuh bermakna membunuh diri sendiri”.
 
v. Para ulama’ sepakat menyatakan bahawa merokok hukumnya haram kerana ianya jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan harta serta dikategorikan sebagai satu perkara keji, berdasarkan nas-nas berikut:
 
a. Firman Allah swt dalam Surah al-Baqarah, ayat 195 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”.
 
b. Firman Allah swt dalam Surah al-A’raf ayat 157 yang bermaksud; “ Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk”.
 
c. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “ Tidak boleh memberi mudharat dan membalas dengan kemudharatan”. (Hadith riwayat Ahmad, Malik, Ibn Majah dan al-Daraqutni)
 
d. Kaedah Usul Fiqh: درء المفاسد مقدم على جلب المصالح yang bermaksud “ menolak kerosakan adalah didahulukan daripada mencari kemaslahatan”
 
e. Imam Ibn. Hazm dalam kitabnya al-Muhalla, jilid 7, halaman 503 (masalah no. 1027) menegaskan bahawa : “Pemborosan adalah haram”. Yang dimaksudkan dengan pemborosan di sini ialah:
 
i. Membelanjakan wang untuk perkara yang diharamkan oleh Allah swt, samada banyak atau sedikit, walaupun sebesar sayap nyamuk sekalipun.

ii. Pembaziran yang tidak ada keperluannya.

iii. Membuang wang, betapa kecilpun jumlahnya kerana dengan membuang tanpa tujuan itu menjadikannya sia-sia.
 
vi. Beberapa negara Islam dan beberapa ulama’ muktabar telah mengeluarkan fatwa tentang amalan merokok.
 
Antaranya seperti berikut:
 
a. Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam tembakau dan memperniagakannya adalah hukumnya haram kerana daripadanya terdapat kemudharatan.
 
b. Ulama’-ulama’ semasa Mesir seperti Dr. Abdul Jalil Shalaby mengatakan merokok adalah haram kerana ia boleh mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan masyarakat.
 
c. Al Imam Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya “Fatawa al-Imam Abdul Halim Mahmud” telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah haram jika ia mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan.
 
2. Hukum pengharaman arak dan khinzir tidak boleh disamakan dengan hukum haram merokok kerana hukum pengharaman terhadap arak dan khinzir telah dinyatakan secara jelas dan qat’ie oleh Allah swt dalam kitab suci al-Quran. Manakala hukum pengharaman terhadap perbuatan merokok telah diistinbatkan oleh para jumhur ulama’ terdahulu dan masa kini bersandarkan hujah-hujah kepada nas-nas syarak yang jelas dinyatakan seperti al-Quran, al-Hadith, Ijma’ Ulama’, Qaedah-qaedah Fiqhiyah dan sebagainya. Ayat-ayat al-Quran dan hadith seperti yang dinyatakan di atas jelas telah memperincikan isu ini.
 
3. Al-Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf, bekas Mufti Mesir dalam Kitabnya Fatawa Syariyyah Wa Buhuth Islamiyah menyatakan:

“ Sesungguhnya tumbuhan (tembakau) ini dahulunya belum dikenali. Apabila ia diperkenal dan digunakan oleh manusia untuk merokok, maka ulama’-ulama’ fiqh daripada pelbagai mazhab Islam telah membincangkannya untuk menetapkan hukumnya berdasarkan prinsip (qaedah fiqhiyyah) yang telah ditetapkan.”

“Sesungguhnya berdasarkan hukum asal sesuatu itu harus. Tidak akan terkeluar daripada prinsip asal melainkan adanya perkara-perkara yang mengubah hukumnya menjadi haram atau sebagainya.”
 
Dalam isu merokok ini, sebab yang menjadikannya haram ialah kesan mudharat dan bahayanya sehingga meruntuhkan lima asas utama (al-Kulliyatul Khams) yang wajib dipelihara oleh setiap manusia iaitu agama, jiwa, maruah keturunan, akal dan juga harta.

Sumber : http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/merokok-dari-pandangan-islam

Tuesday, 10 June 2014

Makanan Perlu Elak Ketika Hamil



Terdapat beberapa jenis makanan yang perlu anda elak untuk tidak terjebak dengan kesan sampingan sewaktu hamil. Dalam usaha menjamin keselamatan anda dan kandungan, ikuti panduan yang tertera.

Makanan mentah
Anda gemarkan makanan mentah seperti sushi? Jauhi makanan ini untuk sementara waktu. Pengambilan makanan mentah atau yang separa masak boleh menyebabkan komplikasi yang buruk seperti:

Toxoplasmosis
  • Penyakit yang disebabkan oleh parasit yang terdapat di dalam daging mentah dan sayur-sayuran tidak dicuci sempurna. Makanan seperti ini boleh menyebabkan jangkitan intrauterine yang serius kepada bayi.

Cirit-birit
  • Salmonella biasanya terdapat di dalam daging ayam dan telur yang tidak dimasak. Cirit-birit yang anda alami secara tidak langsung boleh membahayakan bayi sekiranya tidak dirawat dengan segera.

Jangkitan cacing
  • Pengambilan ikan mentah boleh menyebabkan jangkitan cacing. Walaupun tidak meninggalkan kesan langsung kepada bayi tetpai cacing akan memakan segala cat yang diperlukan oleh bayi.

Keguguran, kelahiran pra matang dan keracunan
  • Salah satu penyebabnya berpunca daripada bacteria listeria yang banyak terkandung di dalam keju yang tidak dipasteur dengan baik.

Vitamin A
Apa jua bentuk Vitamin A yang diambil melebihi 5000iu boleh menyebabkan kecacatan muka, kepala, jantung, dan saraf bayi. Sebagai langkah selamat, anda boleh mengabil beta karotena yang banyak terkandung dalam lobak merah. Makanan yang mengadungi banyak vitamin A speerti hati daripada sumber haiwan perlu dielak.

Raksa
Makanan laut seperti tuna, mackerel (kembung besar) dan beberapa jenis ikan bersaiz besar yang lain mengandungi kandungan raksa yang tinggi. Sekiranya pengambilan makanan yang megandungi raksa berlebihan, raksa boleh menyebabkan kerosakan bayi.

Gula
Pengambilan gula berlebihan akan menyebabkan anda menghadapi komplikasi kencing manis sewaktu hamil. Malah, perkara ini boleh menyebabkan berat badan bayi bertambah dan akan menyukarkan proses kelahiran.

Makanan yang diproses
Salah satu makanan proses yang popular ialah sosej. Sosej berkemungkinan mengandungi kandungan nitrat dan nitrit yang tinggi. Jadi, anda perlu mengurangkan pengambilannya.

Produk tenusu
Susu yang tidak dipasteur dan sesetengah keju boleh megandungi bacteria listeria yang berkumngkinan menyebabkan keguguran di awal kehamilan dan kelahiran pra matang. Keju yang diyakini selamat keju keras seperti cheddar, edam dan parmesan. Begitu juga dengan mozzarella, feta, marscapone dan krim keju.

Kacang tanah
Inilah satu-satunya jenis kekacang yang perlu dielak sewaktu hamil kerana kacang tanah boleh meningkatkan alahan pada kacang dalam kalangan bayi. Jika ahli keluarga anda mengalami masalah alahan, elakkanlah kacang tanah.

Telur kuning
Telur kuning yang tidak dimasak sempurna dan masih kelihatan cair biarpun sudah dimasak mungkin megandungi salmonella. Walaupun jarang member kesan kepada bayi, anda mungkin mengalami muntah serius, cirit-birit, demam dan dehidrasi. Jika ingin makan telur rebus, pastikan telur itu diamsak lebih kurang tujuh minit.

Perkara-perkara Bertentangan Islam dalam Majlis Kenduri Kahwin

Dari semasa ke semasa penulis juga diminta terlibat apabila saudara mara mengadakan majlis kenduri kahwin. Kini penulis merasakan begitu ngeri sekali apabila melihat betapa umat Islam hari ini telah lari jauh dari ajaran Islam dalam menjalankan majlis kenduri kahwin.
Kali ini kami ingin membincangkan perihal majlis perkahwinan ini di kalangan umat Islam di Malaysia.
Perkara 1:
Adakah hantaran belanja termasuk di dalam ajaran Islam?

Gambar Sekadar Hiasan

Setelah merujuk dalil berkenaan perkara ini, sememangnya hantaran belanja tidak termasuk dalam ajaran Islam. Islam hanya meminta seorang lelaki yang ingin mengahwini seorang perempuan untuk membayar maskahwin sahaja. Maskahwin ini boleh terdiri dari emas, duit, besi atau sekadar bacaan dari Al Quran.
Maskahwin adalah pemberian yang wajib diberi oleh suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
” Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu maskahwin mereka “. ( Surah An-Nisaa’ – Ayat 4 )
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
“Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi .” ( Riwayat Bukhari )
Dari hadith di atas nyatalah bahawa maskahwin boleh dijadikan daripada apa sahaja asalkan benda itu berguna dan berfaedah sama ada berupa wang, barang atau sesuatu yang bermanfaat sebagaimana diberitakan Rasulullah s.a.w. pernah mengahwinkan seorang lelaki yang tiada memiliki sesuatu pun untuk dijadikannya maskahwin lalu Rasulullah s.a.w. bertanya kepada lelaki itu, adakah pada engkau (hafaz ) sedikit daripada ayat Al-Qur’an, lelaki itu menyahut bahawa ia mengingati beberapa surah kemudian Rasulullah s.a.w. pun mengahwinkan lelaki itu dengan bermaskahwinkan surah yang diajarkan kepada perempuan yang bakal menjadi isterinya.
Maskahwin itu tidak dihadkan oleh syarak banyak atau sedikit, jadi untuk menentukan banyak atau sedikitnya itu terpulanglah kepada dua pihak di atas persetujuannya dan berdasarkan taraf atau darjat pengantin tersebut dan hukum syarak tidak menggalakkan maskahwin yang terlalu tinggi yang menyebabkan kesukaran bagi pihak lelaki.
Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
” Sebaik-baik maskahwin ialah yang lebih rendah “. ( Riwayat Abu Daud )
Dan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
” Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya “. ( Riwayat Ahmad )
Mas kahwin ini yang bakal diterima oleh bakal isteri menurut ulamak tidak boleh diambil oleh ibu bapa wanita atau oleh bakal suaminya. Maskahwin ini tidak boleh digunakan untuk majlis jamuan makan kenduri kahwin.
Hantaran belanja yang kini mencecah belasan ribu RM adalah tambahan adat Melayu yang bukan untuk memudahkan proses berkahwin tetapi sebenarnya adalah untuk menyusahkan orang yang ingin berkahwin.

Perkara 2:
Adakah bersanding dan berinai merupakan ajaran Islam?

Gambar Sekadar Hiasan

Setelah dikaji dari sumber yang sahih dari hadis dan sunnah, sememangnya adat ini juga tidak bersumber dari ajaran Islam. Ia lebih bersumberkan ajaran dari agama Hindu. Malahan adat tepung tawar yang berasal dari ajaran Hindu masih lagi dikekalkan pada hari ini.
Apa yang kami lihat dari majlis bersanding dan berinai ini lebih kepada pembaziran dan sesungguhnya didalam Al Quran dikatakan orang yang membazir Tuhan mengatakan mereka itu adalah kawan-kawan syaitan.
Disini kita faham, membazir itu sangat dibenci Tuhan, sehingga Tuhan kata “Siapa yang membazir itu adalah kawan syaitan”. Mari kita belajar apa itu membazir?
Erti membazir itu ialah menggunakan nikmat Tuhan, bukan kerana Tuhan. Menggunakan nikmat dari Tuhan iaitu wang ringgit untuk disedekahkan kepada anak yatim bukan membazir kerana ia dilakukan kerana Allah.
Menyewa dan memasang peralatan pelamin lengkap dengan pelbagai lampunya bukan dapat RM400. Sudah pastinya ini adalah satu pembaziran.

Perkara 3:
Apakah sebenarnya tujuan pengantin perempuan bermake up di majlis persandingan ini?
Antara jawapannya mungkin ialah:
1. Supaya aku kelihatan cantik menarik
2. Supaya orang ramai memuji aku bahawa sesungguhnya aku memanglah cantik
3. Agar aku dapat menarik perhatian orang ramai dengan kecantikan aku
4. Mungkin untuk menutup kecacatan di muka saya seperti jerawat dan jeragat
5. Engkau ingat aku ni tak cantik ke?
Tambahan pada 23 Ogos: Kami ada satu tambahan cerita sebagai iktibar. Ayu seorang anak yang baik dan kelihatan baik. Ayu menjaga auratnya serta bercampur dengan kaum lelaki secara sopan. Ayu belajar di sekolah aliran agama hingga tingkatan 5. Sambung pelajaran di luar negara dan berjaya mendapat pekerjaan yang baik. Ayu cukup menjaga sentuhan yang tidak perlu sehingga mengelakkan dari bersalam dengan pakcik sebelah suami adek beradek ibu ayahnya. Namun apa yang sangat kami kesalkan ialah demi untuk kelihatan cantik anggun bergaya dengan berbagai solekan make up terkini, sewaktu berinai dan bersanding, seorang jurusolek khas dari kaum lelaki mengandamkan Ayu. Juru andam lelaki inilah yang menghiaskan Ayu. Waktu ini agaknya bersentuhan dengan kaum lelaki sudah berubah hukum dari haram kepada sunat agaknya!!

Perkara 4:
Apakah tujuan membuat majlis kenduri kahwin ini?
Berdasarkan Islam, sepatutnya majlis perkahwinan ini dilakukan bertujuan:
Mengadakan majlis walimah untuk pernikahan sepasang pengantin merupakan anjuran dan sunnah Rasulullah SAW kerana dengan adanya majlis walimah, sesuatu perkahwinan itu boleh diumumkan kepada khalayak, demikian juga para tetamu undangan boleh menghadirinya sambil bersilaturrahim dan mendoakan kebahagiaan pasangan pengantin. Ia juga sebagai satu tanda kesyukuran kepada Allah SWT kerana diberikan rahmatnya iaitu seorang menantu dan tanda kesyukuran ini ialah dengan menjamu tetamu makan terutama sekali yang miskin.
Islam mengajarkan umatnya untuk mendahulukan orang fakir miskin sebagaimana mafhum hadis berikut. Hal ini dijelaskan Rasulullah dalam sebuah hadis yang telah diriwayatkan Bukhari bermaksud: “Sejelik-jelik makanan ialah makanan dari majlis kenduri kahwin yang hanya dijemput orang kaya, orang fakir dan miskin tidak diundang untuk makan bersama.”
Namun kini manusia melakukan majlis kenduri kahwin ini dengan pelbagai tujuan antaranya:
1. Memberitahu masyarakat bahawa aku mampu membuat majlis kenduri dengan penuh kemewahan dengan belanja melebihi RM20,000.00
2. Aku ini orang berduit. Lihatlah majlis kenduri kahwin ini.
3. Orang yang lebih miskin dari aku pun berani belanja lebih RM20,000.00 untuk majlis kenduri kahwin. Tak kan aku dengan gaji lebih besar dari dia tak sanggup belanja lebih RM20,000.00 untuk kenduri kahwin!!!
4. Majlis mewah seperti ini barulah sesuai dengan status saya sebagai orang berduit di kawasan perumahan ini.
5. Anak aku bukan janda atau minah kilang, kenalah buat majlis yang grand habis.
6. Biarlah orang asyik bercerita tentang kehebatan majlis kenduri saya ini. Barulah seronok.
7. Kalau aku keluar belanja RM20,000.00 tetapi dapat sumbangan RM25,000.00 bolehlah dapat keuntungan dari majlis kenduri kahwin ini.

Perkara 5:
Mengapa hantaran belanja perlu dibayar dengan bayaran yang tinggi?
Bayaran hantaran belanja yang tinggi tidak pernah disarankan oleh Islam. Sebagaimana telah kami jelaskan dalam perkara 1 di atas, Islam menggalakkan mahar yang rendah semoga memudahkan proses perkahwinan.
Antara tujuan mengenakan bayaran hantaran belanja yang tinggi mungkin ialah:


1. Menilai status keluarga dan pekerjaan anak dara yang ingin dikahwini. Lagi tinggi status keluarga, lagi mahal hantaran belanja. Kalau anak dara yang ingin dikahwini ini sekadar minah kilang, murahlah sikit hantaran belanja. Kalau ada degree apatah lagi kalau berjawatan tinggi seperti doktor atau jurutera atau pensyarah, kenalah letak hantaran belanja yang tinggi. Kalau artis kenalah lagi tinggi.
2. Boleh bermegah dengan masyarakat sekeliling. Maklumlah kalau hantaran belanja sekadar RM5000.00, macam mana nak bermegah.
3. Lagi tinggi hantaran belanja, lagi mewah majlis kenduri boleh diadakan. Baru ada kelas!!
4. Boleh beli set bilik tidur yang ada kelas. Nanti kalau orang masuk bilik pengantin, taklah malu atau koman sangat.
5. Aku sudah membelanjakan sekian banyak duit untuk membesarkan dan mendidik anak perempuan aku. Siapa nak kahwin dengannya kenalah sanggup keluar duit yang tinggi. Nak beli lembu seekor pun sudah lebih dari RM2000 ini kan pula anak aku!
Sebenarnya dengan meletakkan hantaran belanja yang tinggi, inilah dia tujuan sebenarnya yang tidak disedari atau dengan disedari:.

1. Agar orang Melayu Islam semakin sukar dan melewatkan untuk berkahwin secara sah.
2. Menggalakkan maksiat, maklumlah nak kahwin tak mampu
3. Melatih calon menantu satu latihan yang amat penting iaitu BERHUTANG UNTUK KAHWIN.
4. Agar anak lelaki lupa tanggung jawab kepada ibu bapanya yang telah membesarkan dan mendidik untuk sekian lama. Tiba-tiba bila baru dapat degree nak kahwin, nak beri duit kepada ibu bapa sudah tiada lagi maklumlah kena menabung untuk membayar kos berkahwin yang gila habis. Bukan cukup RM15,000.00 untuk kahwin. Itu belum masuk lagi duit ansuran kereta, sewa rumah dan potongan PTPTN.
5. Agar belajar untuk AMBIL RASUAH DAN AMBIL KOMISYEN di tempat kerja agar memudahkan urusan untuk berkahwin
6. Mendidik anak Melayu dengan budaya BIAR PAPA ASAL BERGAYA
7. Agar selepas kahwin pasangan ini hidup melarat maklumlah hutang keliling pinggang. Bolehlah kelak selalu berperang suami isteri bila dah bengang.

Perkara 6:
Bagaimana untuk mempastikan hari kenduri kahwin cuaca adalah baik tanpa hujan.


Gambar Sekadar Hiasan

Bila kos makanan tetamu sahaja sudah mencecah lebih daripada RM15,000.00, tuan rumah mulalah naik risau kelak kalau waktu majlis kenduri kahwin hujan ribut dari pagi sampai petang, orang ramai tak datang, macam mana dengan makanan yang berlebihan dan paling penting tentunya duit sumbangan pun tak masuk, rugi besarlah. Bagi mempastikan hari kenduri kahwin tidak mengalami hujan ribut maka:
1. Pergi berurusan dengan bomoh atau dukun yang boleh menahan hujan.
2. Mengamalkan pelbagai petua orang Melayu seperti membuang pakaian dalam pengantin ke atas bumbung, meletakkan payung secara terbalik lalu meletakkan air ke dalam payung terbalik tersebut
3. Berbagai amalan karut marut lain
Mudahnya orang Melayu untuk sesat. Allah berikan rahmat dengan diberiNya menantu dibalas pula oleh manusia dengan melakukan pekerjaan syirik. Memanggil bomoh tolak hujan adalah sesat dan mengamalkan pelbagai petua seperti di atas juga adalah sesat.
Baru-baru ini kami menghadiri majlis kenduri kahwin saudara di kampung. Pada pukul 11.45, semua keluarga, saudara mara, penanggah dan tuan rumah makan maklumlah tetamu dijangka akan datang pada pukul 12.00 tgh sebagaimana tertera dalam kadar jemputan. Kami turut makan bersebelahan tuan rumah. Cuaca ketika itu memang terang benderang. Tuan rumah dalam keseronokan dapat menantu berkata “bagus betullah petua dari kak chik pakai payung diterbalikkan, cuaca hari ini cukup cantik”.
Astagfirullah…  berkata-kata dalam hati. Nak dihujah, keadaan tidak sesuai. Penulis berkata-kata di dalam hati “kalau macam ini sunnatullahnya tak lama lagi memang hujan nak turun di majlis ini”. Perbuatan tuan rumah ini bagi kata bidalan diberikan susu dibalas tuba.
Dengan kuasa Allah, mulai pukul 1.00 tengahari gerimis halus sudah mula turun. Kira-kira pukul 1.45 tgh hujan lebat turun sehingga pukul 2.30 ptg. Dalam hati kami berkata“Inilah satu pengajaran yang sangat baik kepada orang yang mensyirikkan Allah. Percaya benar payung terbalik ada kuasa untuk mengelakkan hujan turun. Sama sebiji macam orang kafir berharap kepada patung yang dibuat daripada batu, Astagfirullah…”.
Secara mudahnya tetapi sukar untuk dilaksanakan ialah untuk Allah memberikan rahmatNya dengan tidak mengirimkan hujan pada hari kenduri kahwin ialah dengan pelbanyakkanlah solat sunat terutama sekali solat malam. Mintalah kepada Allah secara terus, insyaAllah majlis tersebut tidak turun hujan.

Perkara 7:
Majlis kenduri kahwin adalah majlis untuk hiburan…
Majlis kenduri kahwin adalah majlis memberi makan kepada orang miskin dan tetamu lain sebagai tanda kesyukuran kepada Allah. Kalau tak mampu buat kenduri besar, buatlah sekadar saranan Islam iaitu sekadar sembelih seekor kambing. Jemputlah orang yang perlu sahaja seperti jiran terdekat dan saudara mara terdekat. Inilah latihan yang baik dari Islam sebagaimana majlis aqiqah apabila dapat anak.
Kini dalam majlis kesyukuran majlis kenduri kahwin sudah menjadi pesta hiburan dan antaranya ialah seperti berikut:
1. Bergilir-gilir anak dara belajar buat dosa iaitu menyanyi secara karaoke.
3. Orang lelaki pula seronok mendengar nyanyian secara karaoke oleh anak dara.
4. Inilah masa bagi anak dara menayang body dengan pasang badan agar dapat menarik perhatian lelaki dan lebih baik lagi kalau dapat boyfriend. Mereka pakai pakaian yang ketat, tidak menutup aurat, bermake up, berminyak wangi dengan lengang lengguk badan dan punggung untuk mendapatkan perhatian.
5. Bagi wanita yang sudah berkahwin, ada yang menjadikan majlis ini untuk menunjukkan bahawa badannya masih cantik walaupun sudah ada anak dengan memakai pakaian pelbagai fesyen yang jauh dari kehendak Islam.
6. Menjadikan majlis kenduri kahwin sebagai majlis pesta fesyen pakaian. Ada yang terbelah mendedah peha, ada yang low cut mendedahkan buah dada yang membulat dan sebagainya.
7. Pesta bagi wanita menunjukkan kekayaan dengan memakai pelbagai barang kemas yang mahal-mahal untuk menjadi kayu pengukur kemewahan masing-masing. Allah membenarkan barang kemas tetapi bukan untuk tontonan semua orang!!!! Ada wanita yang sanggup meminjam barang kemas untuk hadir ke majlis kenduri kahwin keran takut dimalukan.
8. Tidak cukup dengan muzik dan nyanyian, diadakan pula majlis tari menari joget lambak. Yang muda dan yang tua tak sedar diri berjoget antara lelaki dan wanita.
9. Disetengah tempat, majlis kenduri kahwin adalah majlis mengajar kanak-kanak lelaki untuk merokok kerana tuan rumah memang menyediakan banyak rokok secara percuma untuk semua penanggah. Hisaplah seberapa banyak yang diingini asalkan sanggup menjadi penanggah.
Maafkan kami jika artikel ini membuatkan anda setuju/ kurang setuju kerana kita semua pernah mengalami perkara sebegini baik diri, rakan taulan atau saudara mara kita. Memang susah untuk kita laksanakan syariat Islam, ditambah pula persekitaran kita yang memaksa perkara sebegini berlaku secara sedar ataupun tidak.
Kami mengalu-alukan pandangan balas lain dari pembaca agar isu ini dapat ditangani dengan sewajarnya berlandaskan Islam.
Islam menyarankan majlis kenduri kahwin tetapi realitinya majlis kenduri kahwin kini menjadi satu majlis yang mengundang pelbagai dosa, bagaimanalah Allah nak memberikan rahmatNya kepada pengantin yang baru berkahwin ini.
Sekian wassalam wallahualam








CELCOM SEKAT INTERNET UNLIMITED?


Sejak 21 May 2014, pengguna simkad Prepaid Celcom telah mengalami satu gangguan server internet. Malah pada 22 May 2014 adalah hari yang lebih teruk di mana pengguna internet Celcom telah gagal untuk membuat pembelian data internet.

Ada yang GAGAL untuk menghantar SMS belian data internet. Yang lebih teruk, ada yang dikatakan BERJAYA. Tetapi, bila semakan dibuat, Celcom telah menghantar SMS mengatakan pengguna tidak melanggan apa-apa data internet. Lebih malang lagi, nilai kredit TELAH DITOLAK. Kes berat nih.

SEBAB APA FENOMENA INI BERLAKU??

Saya telah mendapat info secara TIDAK RASMI menyatakan bahawa Celcom sedang meng’UPGRADE’ sistem dan server internet mereka. Nak upgrade apa lagi?? Kan dah 4G??
Memang betul. Setahu saya, khidmat internet tergendala suatu ketika dahulu adalah sebab proses nak upgrade ke 4G.

TETAPI, apa yang menyebabkan sistem sekali lagi tergendala adalah kerana CELCOM NAK BLOCK UNLIMITED INTERNET.

Bila saya kaji, sekarang ni simkad Celcom XMan sedang hangat dijual dan mendapat permintaan tinggi!!! Syabas kepada semua seller dan reseller simkad tersebut. Namun, seperti yang saya selalu sebut. Perkara ini akan ada repeatation atau ulangan. Simkad yang UNLIMITED pasti kena BLOCK. Bezanya lambat atau cepat. Dan untuk simkad Celcom XMan, kemungkinan besar inilah masanya ia akan diBLOCK.
Sejauh mana kebenaran berita ini tidak dapat dipastikan. InsyaAllah saya akan kongsikan sekiranya saya ada berjumpa dengan ‘orang’ tertentu yang terpaksa dirahsiakan identiti beliau.

Berdoalah agar berita awal yang diterima ini tidak tepat. Tetapi, jika benar jangan pula anda SALAHKAN seller atau reseller. Kemungkinan mereka jua teraniaya. Sama-sama nak UNLIMITED. Sesuatu yang dicipta secara tidak sah pasti akan disekat oleh pihak berkenaan.

Sumber : http://izwanisaac.com/wp/it-gadget/server-celcom-tergendala-usaha-sekat-unlimited-internet/#more-731

Wednesday, 4 June 2014

DOWNTOWN CHERAS BAKAL DITUTUP



SEJAK KL Downtown Night Market, Cheras dibuka pada 2006, ia sudah berjaya melahirkan usahawan kecil Melayu terutama masyarakat sekeliling yang menetap di sana.

Mula-mula admin dengar sahaja desas desus mengatakan akan ditutup. Tetapi baru-baru ini di laman social ada menunjukkan surat dari DBKL berkenaan tersebut.


Jika berita ini benar-benar sahih bagi admin kesian kepada semua perniaga bumiputera di sana. Dan jika benar semoga peniaga-peniaga tersebut jangan berputus asa dalam mencari rezeki. Teruskan usaha cuma mungkin di tempat yang berbeza. ;)

Monday, 2 June 2014

Belajar Bahasa Sarawak




Basics:
  • Kamek - Saya/Me
  • Kitak - Awak/You
  • Nya - Dia/He/She
  • Sidak - Mereka/Them
  • Sik - Tak/No
  • Aok - Ya/Yes
  • Ya - Itu/That
  • Tok - Ini/This
  • Mok - Nak/Want
  • Sik ada - Tak ada/Don't have
  • Nok ya - Yang itu/That one
  • Nok tok - Yang ini/This one
  • Nok ney - Yang mana/Which one
  • Siney - Mana/Where
  • Kenak - Kenapa/Why
  • Giney - Macamana/How
  • Sia - Sana/There
  • Sinun - Di sana/Over There
  • Sitok - Sini/Here
  • Polah - Buat/Do
  • Kinek tok - Sekarang/Now
  • Kelak - Kemudian/Later
  • Ngagak - Datang/Come
  • Mupok - Beredar/Leave
  • Juak- Juga/Also
  • Ari Marek- Yesterday
  • Aritok - Today
  • Kedak ya - Macam/Like that
  • Nang - Memang
  • Mun - Kalau/If
  • Bait - Baik/Good
  • Jaik - Jahat/Bad
  • Gago - Sibuk/Busy
  • Lan - Jom/Lets
  • Tek - Tadi/Just now
  • Pok/Bok - A term for friend, i.e mate
  • Deng - Sayang/Darling
  • Nemiak - Budak-budak/Kids
  • Rami - Ramai/Lots
  • Bulak - Bohong/Lie
  • Paloi - Bodoh/Stupid or Dumb
  • Ceridak - Messy
  • Sigek - Satu/One
  • Tetak - Ketawa/Laugh
  • Embak- Bawa/Bring
  • Nekik - Panjat/Climb
  • Singkol - Kaku/Uneasy or Awkward
  • Tunggah - Panggil/Call
  • Pisok - Pisau/Knife
  • Manok - Ayam/Chicken
  • Pusak - Kucing/Cat
  • Asuk - Anjing/Dog
  • Ngabas - menziarah/visiting
  • Gadong - Hijau/Green
  • Kalas - Merah jambu/Pink
    • Kenak = Kenapa
    • Kenak = Kena
    • Tangga = Tenguk/Lihat
    • Diat = Lihat/Tengok
    • Tunggah = Panggil
    • Padah = Beritahu
    • Engkah = Letak
    • Embak = Bawa
    • Mikik = Baiki
    • Kepak = Penat
    • Nekik = Daki
    • Tempek = Tampal,(sama maksud 'tepek' bgi longat kelantan)
    • Lonjong = Panjang
    • Asuk = Anjing
    • Pusak = Kucing
    • Manok = Ayam
    • ...indah = 'pengguat ayat' contohnya; pande sakit indah bila urang nyurohnya belaja. maksudnya, sakitlah pula apabila saya menyuruh dia belajar.
    • Geruk = Leher
    • Tengok(bukan sebutan tengok=lihat) = lihat dalam-dalam
    • plente = Bergurau
    • Pebulak = Penipu
    • Berolah = Nakal
    • Sinun = Sana / Situ (nun disinun = nun di sana)
    • Sitok = Sini (di sitok = di sini)
    • Tapak = Pinggan
    • Cangkir = Cawan
    • Kedak = macam (polah kedak tok juak = buat macam ni juga)
    • Polah = buat / lakukan
    • Dibah = Di bawah
    • Semangka = Tembikai
    • Gerek = Kekasih (Azura ya gerek Zaid = Azura tu kekasih Zaid)
    • Pusuk = Ikan Bilis
Tapi kadang-kadang, ada perkataan dalam Bahasa Malaysia yang sama dengan Bahasa Sarawak, tapi maksudnya lain. Such as:

  • Kacak - Lawa/Pretty
  • Lawa - Sombong/Snob
  • Nyaman- Sedap/Delicious
  • Belun - Kapal Terbang/Airplane
  • Kelakar - Cakap atau Bersembang/Speak or Talk
  • Padah - Bagitahu/Tell
  • Pulang- Pula

Sunday, 1 June 2014

Jawapan Penuh "Apo Bondo Eh Ni? " Episod 1 /2 /3


jawapan penuh utk apo bondo eh ni episod 1 ;)

❤️

SUKA HATI

LUMBA LARI

TERKEJUT BERUK

TAHI BINTANG

HABIB JEWELS

JALAN JALAN CARI MAKAN

MATI KATAK

GARISAN PENAMAT

PULAU PINANG
AIS BATU CAMPUR
TUKANG KAYU
TERENGGANU
SHEIKH MUSZAPHAR
SENJA
LOGAM
MADU TIGA
TAJAM
IKAN BAKAR
LAGENDA BUDAK SETAN
BUAH TANGAN
RIBUT PETIR
CUCUK CUCUK
TELUR MATA
FILEM SERAM
BASIKAL TUA
PAHANG
LUMBA HARAM
MAYBANK
DERMA DARAH
MALAM PERTAMA
PINTU SUKA HATI
BELON UDARA PANAS
SOTONG KERING
SAMSENG
TAHI CICAK
KAKI JORAN
PISANG GORENG
TAKUT BINI
SUP AYAM
KEDAH
MEKANIK
CUKAI PINTU
DO RE MI
MAHATHIR MOHAMAD
HARIMAU BINTANG
ULAT BUKU
PENING KEPALA
TUKANG JAHIT
CINTA MONYET
POP POP
TANDAS AWAM
OMBAK RINDU
BULAT
SURAT CINTA
JURURAWAT
ASTRO ARENA
FIKIRKAN BOLEH
BULAN SABIT MERAH
MATEMATIK
KEK BUAH
BELAH BAHAGI
CINTA TIGA SEGI
MAGGI SUP
MAWAR BERDURI
BEG KULIT
KASSIM SELAMAT
KAKI JUDI
LE TOUR DE LANGKAWI
KAYA RAYA
GENTING HIGHLAND
PANCING UNDI
TIDUR SIANG
MELODI
KEMARAU
JUARA LAGU
CUCI KERETA
POCKET ROCKET MAN
CHIPSMORE
BUANG MASA
PIALA DUNIA
LIDAH BERCABANG
JIMAT AIR
PEGAWAI POLIS
ANAK BULAN
JAM LOCENG
LITAR SEPANG
TAHUN BARU CINA
LEMANG
MAKAN HATI
TEMBIKAI SUSU
MATA KERANJANG
KL SENTRAL
AYAMAS
NASI GORENG USA
PANGGUNG WAYANG
KAKI BANGKU
BUKU LALI
PROTON
KONSERT
ZOO
KECEMASAN
SAHABAT PENA
WARGA EMAS
ROTI KAYA
BUKU LIMA
BUTIK FESYEN
ALI CAFE
BUNGA KEBANGSAAN
BELAKANG TABIR
POLIS TRAFIK
HAIWAN TERNAKAN
NASI LEMAK TELUR
TADIKA
XX RAY
SATU MALAYSIA
SENYUM ITU SEDEKAH
PINTU HATI
MANDI BUNGA
KASUT RODA
TANDA TANGAN
HANTU RAYA
MATA DUITAN
OMBAK RINDU
BURGER BAKAR
BAS SEKOLAH
CAK CAK
DAKI GUNUNG
GOL DAN GINCU
MATAWANG ASING
SELAMAT JALAN


jawapan penuh utk apo bondo eh ni episod 2 ;)



IBU JARI KAKI
KITAR SEMULA
PEPOHON CINTA
PANDU LALU
KALAU AKU KAYA
KONVOKESYEN
DIAM SERIBU BAHASA
UBAT NYAMUK
MAKANAN SEJUK BEKU
MAJALAH TIGA
KUNCI LORI
MALAIKAT MAUT
MAT JENIN
LITAR PINTAS
DORAEMON
MUAT TURUN
PISANG KAKI
ZAINAL ABIDIN
ANAK ANGKAT
PERMATA HATI
BINTANG BERKELIPAN
CARTA LAGU
EKUESTRIAN
DUNIA JAM SEPULUH
TAMPARAN WANITA
TIKUS BAIKI LABU
BERTEGUR SAPA
INTAN PAYUNG
TALIAN HAYAT
WANG MUKA
TIDUR MATI
BINTANG KECIL
HITAM LEGAM
PESTA TANGLUNG
AZHAR MANSOR
MISAI KUCING
HERBIVOR
ILMU PELITA HIDUP
MATA DUITAN
SIRAP BANDUNG
BULAN NAIK
MAT KOOL
MASTERCHEF MALAYSIA
RAJIN
TANGKAP BASAH
KARYAWAN
AYAM MADU
PAYUNG TERJUN
NOTA KAKI
AYAM MASAK KICAP
CETAK ROMPAK
NELAYAN
PECAH REKOD
TUA CENDAWAN
HARTA INTELEK
HIDUNG BELANG
PEPIJAT
MAK ANDAM
HALWA TELINGA
PENCUCI MULUT
MATA MATA
KEPALA BATU
SUTRADARA
ROTI BOM
SELALU BERTENGKAR
KOPI KAPAL API
BELANG TARUNG
TELINGA KUALI
BUDAK HINGUSAN
BERTIH JAGUNG
AISKRIM ROTI
MALU MALU KUCING
GERHANA SKA CINTA
BUNYI GITAR
BATU KARANG
SETAHUN JAGUNG
MAHSURI
BUKIT NANAS
SIARAN ULANGAN
JALAN MATI
AKUARIUM
SENYUM MANIS
KUIH BULAN
BATU BERSURAT
IRAMA MALAYSIA
DUSUN BUAH
SABUNG MENYABUNG
KLIP VIDEO MUZIK
TANDA TANYA
MANDI KERBAU
TUKAR HADIAH
CARIAN PANTAS
KAWAD KAKI
SUSU KOTAK
MELAKA
SIMPUL MATI
MATANG
PINDAH RUMAH
PEMBURU HARAM
BENDERA PUTIH
MINTA PERHATIAN
BUAYA DARAT
LAGU RASA SAYANG
KUDA PADI
PUTIH MELEPAK
TONGKAT ALI
HOSPITAL BAHAGIA
NASI KUKUS
MATA GANJARAN
GENGGAM BARA API
SENYUM KAMBING
CAMERON HIGHLAND
KEJATUHAN EKONOMI
POS LAJU
PESTA FLORA
BUKU HUTANG
PEKERJA KONTRAK
MASA ITU EMAS
KANTA LEKAP
TALIAN FAKSIMILI
HOT FM
UPIN IPIN
PIALA MONSUN
RENANG BERIRAMA
TILIK NASIB
PENA MATA BULAT
NOMBOR PLAT
ROTI PINTAL
IBU RATU HATIKU
MATA AIR
BUTA HATI
JURUSOLEK
NANGIS TAK BERLAGU
SENIWATI
OTAK UDANG
HARI NATAL
TENAGA NASIONAL
CAKERA PADAT
BSKL
JURUKAMERA
PETA DUNIA
DILARANG MEROKOK
TERANG BENDERANG
AMBANK
BEBOLA IKAN
BATU API
MENUSUK JIWA
SOAL HATI
DIGI
DUIT PECAH
RAKAN COP
SEKAKI PAYUNG
AMY MASTURA
BOLING PADANG
MENDUNG
HARAP BALAS
PENGUNDI HANTU
PIJAK KEPALA
TOUCH N GO
MESEJ BERANTAI
NASI JADI BUBUR
MAT BUNGA
GEJALA SOSIAL
HARIMAU MALAYA
PANGGILAN HANGIT
JOHOR
POLIGAMI
LIDAH KELU
SIPUT SEDUT
BUNGA MANGGAR
BERUANG KUTUB
LIMAU MANDARIN
MASAM MANIS
UBAT KUAT
LABU LABI
TUNGGANG
PEDAS
NASI CAMPUR
HADIAH MISTERI
FLORA DAN FAUNA
WARNA WARNI
IKAN SALAI
LAYAR MUTIARA
TELEKOM MALAYSIA
MASAM
ARKITEK
PLUSMILES
HOSPITAL VETERINAR
SEHATI BERDANSA
BULAT HATI
TIKUS MAKMAL
MATA REDUP
CAKERA LIUT
PETI MEL SUARA
MAJLIS PERASMIAN
TELEFON BIMBIT
KELUI
POKOK SEMALU
TAMAT SIARAN
BULAN MADU


jawapan penuh utk apo bondo eh ni episod 3 ;)


KORBAN
PULUT PANGGANG
BAJU RAYA
ROMBONGAN KAHWIN
CUCUK DUIT
GURUN
AIR MATA KUCING
BUKIT MERAH
DOA BUAT KEKASIH
CELIK
ASTRONOMI
BUJUR
IBU SUSUAN
AWAN YANG TERPILU
TERUNG TELUNJUK
SABUNG AYAM
PAPAN KEKUNCI
LAMPU JALAN
KETUK KETAMPI
ANUGERAH PLATINUM
BURGER RAMLI
TUNJUK AJAR
TEPATI MASA
ENJET ENJET SEMUT
UDANG HARIMAU
KAIN BASAHAN
PUTIH MATA
SOGOK
BURUNG RAJAWALI
TELUR MATA KERBAU
BISKUT RAYA
JURUTERA BUNYI
PANDANG KE TIMUR
TIADA RANGKAIAN
KATA KUNCI
KUDA BELANG
EKSPRESI WAJAH
PELANGI SENJA
NASIB BAIK
WANG JAJAN
BEBOLA KAYA
KERETAPI PELURU
BURUNG KELICAP
AIR MUKA
SURAT KHABAR LAMA
BANK PERTANIAN
BAGASI
HIDROPONIK
HATI KE HATI
MALAM BUTA
BERDUA BERSATU
ULAR AIR
POP KUIZ
AISKRIM POTONG
MEASAT
BULUH PERINDU
AHMAD ALBAB
MINYAK MASAK
PUSINGAN U
PUSARAN AIR
BOMBASTIK
POKOK API API
PENYULUH HATI
LANGKAH SERIBU
KUDA KUDA
ROKOK GULUNG
POTONG RUMPUT
SEROMBONG KAPAL
LOMPAT BINTANG
HATI HATI
PAPARAN
BLOGHANZ
ULAR DAUN
BURUNG RAJA UDANG
MASAK ASAM PEDAS
SASARAN PENJENAYA
KENDERAAN BERAT
ANJING POLIS
DAULAT TUANKU
KUDA LAUT
BENCANA ALAM
TUNJUK BELANG
BERITA BAIK
SEGAN SILU
PUDINA
PANDU PERLAHAN
MUDAH PECAH
ALAT MUZIK BERTALI
KAKI AYAM
MYKAD
KAMBING HITAM
RAJA BERSIONG
BLOGHANZ
BUKIT BINTANG
KUAT HARIMAU
SILAU
LARANGAN
GENIUS
KOKO JELLY
IKAN LAGA
SILAP MATA
RANTAI MAKANAN
BLOGHANZ
ROTI KAYA
JURUTERA KOMPUTER
LIDAH BUAYA
SUPERMOKH
BONGKAK
IKAN BUNTAL
BURUNG KAKAK TUA
FASA
CERAH MASA DEPAN
UNGU
MERAH MENYALA
KOBOI
MATAWANG JEPUN
LAPORAN PRESTASI
GARISAN
SUNTING VIDEO
BERPELUH
KILAUAN EMAS
MINUM PETANG
TINGGI MELANGIR
BURUNG HANTU
GAJI BUTA
BISKUT TAT
CERMIN
TAPAU
TELADAN
EMPAT SEGI
BLOGHANZ
KERETA SAPU
DAM HAJI
PEMBESAR SUARA
MULUT MASIN
ROTI PITA
PAKU PAYUNG
KACAU DAUN
MAKANAN SEGERA
PANAS
NAIK GAJI
KENTANG PUTAR
KOTAK HITAM
KASUT TUMIT TINGG
PUTIH TULANG
MELARAM
ARAH
BUAH HATI BETA
MAN LAKSA
PERIUK KERA
CABUTAN BERTUAH
KEDAI BUNGA
PANJANG TANGAN
MEE BANDUNG
BUNGA KERTAS
BUNGA TERATAI
TERUNG PIPIT
NAIK ANGIN
TAUGEH
PURNAMA MENGAMBANG
TETIKUS
SEBULAT SUARA
OPERATOR PENGELUAR
PIALA PUSINGAN
NASI KUKUS AYAM DARA
JALAN RAJA LAUT
SENI KREATIF
BURUJ
GITAR ELEKTRIK
TUNAS
BLOGHANZ
HONEY STARS
NAFAS NAGA
KAD KAWIN
KASUT BERKILAT
POTONGAN HARGA
KUIH KERIA
SHALIN ZULKIFLI
KOKO KRUNCH
BUAH NAGA
MATRIK
MENARA GADING
SELSEMA BURUNG
TELUR BUNGKUS
SEPAHTU
SEPANTAS KILAT
DEDAK
TEH HERBA
DAM ULAR
KERETA HYBRID
TUTUP LAMPU
SERANGGA
LOKOMOTIF
TIGA ABDUL
IMAM MUDA
TIDUR AYAM
MARAH TERPENDAM
DARAH MANIS
SHELL
P RAMLEE
BLOGHANZ
CINTA ITU BUTA
BUAH BERANGAN
KELAPA LAUT
SEPANTAS KILAT
PERIUK API

APPLICATION ONEXOX

JOM DOWNLOAD APPLICATION ONEXOX DI TELEFON BIMBIT ANDA! APPLICATION INI PENTING BAGI MEMUDAHKAN ANDA UNTUK TRANSFER KREDIT DA KE MA ,...