Monday, 18 November 2013

Perbezaan UBAT dengan SUPPLEMENT



UBAT
  1. Ubat sama sekali ganjil dengan tubuh badan. Mereka tidak menjadi sebahagian daripada tisu-tisu kita, tidak juga menyumbang bahan-bahan berkhasiat.
  2. Ubat ialah ejen-ejen bahan kimia yang kuat yang boleh mengubah fungsi –fungsi secara menggangu tindakan biokimia dan proses enzim.
  3. Ubat boleh mengakibatkan kesan sampingan, kebanyakkan boleh kekal dalam badan. Malahan aspirin boleh kekal menyebabkan ganguan dalam perut, pendarahan dalam perut, loya, ganguan penglihatan, ganguan mental, bintik-bintik merah, telinga berdengung, ganguan penghadaman, dan akhirnya kematian.
  4. Ubat bertindak baik hanya secara berasingan. Ianya boleh mengangu satu sama lain dan berkebolehan menghasilkan kesan-kesan sampingan.
  5. Ubat baik dimakan biasanya dipertengahan waktu makan untuk mengelakkan hal yang saling mempengaruhi atau pencairan oleh kesan daripada makanan.
  6. Ubat berkemungkinan membawa maut. Salah guna atau berlebihan boleh membunuh.
  7. Ubat menghasilkan kesan kepada setiap orang. Tidak kira apa keadaan seseorang itu. Seseorang boleh merasai kesan pengambilannya.
  8. Ubat bertindak cepat dan menakjubkan, sering mengasar. seseorang boleh menerima kesanya dalam jangka masa yang pendek beberapa minit atau jam.
  9. Ubat merawat kesan atau tanda-tanda sakit, tetapi bukanya merawat punca sakit. Ianya hanya menutup kesakitan, disebaliknya ia tidak memulihkan. Tidak ada keadaan badan yang disebabkan oleh kekurangan apa-apa ubat. Contohnya sakit kepala, bukan disebabkan kekurangan aspirin pada sesuatu system.
  10. Orang tua biasanya memerlukan ubat pada sukatan yang rendah kerana mudah mendapat kesan sampingan yang serius jika dibandingkan dengan orang muda.
Supplement ( Vitamin )
  1. Bahan berkhasiat kesemuanya adalah semulajadi dan penting kepada tubuh badan. Jika kita kurang mengambilnya, kita akan mati atau sengsara akibat kelemahan fungsi organ.
  2. Bahan-bahan berkhasiat bertindak dengan membantu tindakan biokimia dan pemprosesan enzim.
  3. Bahan berkhasiat tidak menimbulkan kesan sampingan. Menggunakannya berlebihan hanya tergangu sementara. Oleh itu badan akan membina system enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, ianya bersedia menghadapi kelebihan.
  4. Bahan berkhasiat bertindak lebih baik secara bersatu antara satu sama lain ibarat rantai. Kesemuanya harus bergabung untuk menghasilkan kesan yang lebih baik.
  5. Bahan berkhasiat baik diambil bersama makanan. Ianya lebih berkesan menyerap bersama makanan dan mempertingkatkan keberkesanan penghadaman lain-lain factor makanan.
  6. Bahan berkhasiat adalah selamat. Tiada satu pun kenyataan yang tercatit mengenai merbahayanya dengan pengambilan vitamin, zat galian dan asid amino.
  7. Bahan berkhasiat tidak menghasilkan tindak balas kepada seseorang. Ianya hanya member kesan sekiranya bahan-bahan berkhasiat ternyata kekurangan dalam tubuh badan.
  8. Bahan-bahan berkhasiat bertindak secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang. Ia kebiasannya mengambil masa berbulan-bulan untuk mencapai kesan kejayaan.
  9. Bahan berkhasiat bertindak merawat terhadap PUNCA penyakit sekiranya digunakan kerana menampung kekurangannya. Jika sesuatu keadaan yang sedia ada itu berpunca dari kekurangan sesuatu bahan berkhasiat yang tertentu oleh itu menambahkannya ketika mengambil makanan dapat mengatasi masalah serta kerosakan yang telah terjadi dan tidak berulang lagi. 
  10. Orang tua memerlukan lebih banyak bilangan khasiat, oleh kerana factor-faktor kekurangan yang berlarutan begitu lama serta penghadaman yang lemah.

RINGKASAN
  • Ubat di ambil ketika kita sakit sahaja. 
  • Supplement boleh diambil bila-bila masa.dan yang paling penting minum air banyak semasa mengambil supplement.
  • Ubat mengandungi dadah yg membolehkan ia bertindak dengan cepat.
  • Supplement tidak menggunakan dadah tetapi mengandungi banyak vitamin-vitamin yang sihat yg digunakan untuk melawan segala penyakit.

Wednesday, 13 November 2013

81 Skim Perkhidmatan Awam yang dinaiktaraf



Dalam Bajet 2014, PM Najib Razak ada menyebut tentang penambahbaikan 81 gred penjawat awam. Bernama melaporkan, KSN Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, satu pekeliling mengenai 81 skim tersebut akan dikeluarkan pada November 2013 dimana penjawat awam berkenaan diberikan peluang dari segi peningkatan gred jawatan. 

Semua skim dibuat kajian semula dengan melibatkan semua termasuk Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), persatuan yang terlibat, semua ketua jabatan dan ketua-ketua setiausaha, kata beliau.

Berikut adalah senarai penuh 81 Skim Perkhidmatan Awam [sumber tak dinyatakan] yang dinaiktaraf.

Pembantu Kawalan Trafik Udara
Pemandu Lokomotif Sabah
Pereka
Pegawai Kebudayaan
Ahli Fotografi
Jurusolek
Pegawai Galian
Pegawai Kimia Bumi
Pegawai Kaji Bumi (Geofizik/Kaji Bumi)
Penolong Pegawai Galian
Penolong Pegawai Kimia Bumi
Pembantu Galian
Pembantu Kaji Bumi
Pegawai Makmal Filem
Penolong Pegawai Makmal Filem
Pembantu Makmal Filem
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma
Pensyarah Perubatan
Pensyarah Pergigian
Pembantu Pegawai Latihan Vokasional/
Penolong Pegawai Latihan Vokasional/
Pegawai Latihan Vokasional
Pengajar Kraf
Pembantu Pertanian
Pembantu Veterinar
Renjer Hutan
Pengajar Membalak
Pengawas Hutan
Pembantu Hidupan Liar
Pembantu Hidupan Liar Rendah
Tukang K1
Tukang K2
Tukang K3
Pemandu/ Operator Jentera Pemunggah
Operator Loji
Pekerja Awam Khas
Pekerja Awam
Penyelamat
Pelukis Pelan
Juruteknik Landskap
Juruteknik
Juruteknik Ukur
Juruteknik Perancang Bandar dan Desa
Pembantu Pemeriksa Kilang dan Jentera
Penguasa Bekalan Air
MerinyuTali Air
Pegawai Perhubungan Preman
Penyelia Jeti
Penghantar Notis
Pembantu Kamera/Pemandu
Pemandu Kenderaan
Pembantu Am Pejabat
Pengurus Stesen
Penyelia Jurupakaian
Peniup Kaca
Pegawai Khidmat Pelanggan
Pengawas Pemulihan
Pegawai Penerbitan
Penolong Pegawai Penerbitan
Pembantu Penerbitan
Operator Kamera Offset/ Pembuat Plat
Penolong Operator Kamera
Penolong Pegawai Penyelidik Sosial
Pembantu Penyelidik Sosial
Pengurus Asrama
Penolong Pengurus Asrama
Penyelia Asrama
Penolong Pegawai Tadbir Tanah
Pembantu Tadbir Tanah
Pegawai Pemeriksa Paten
Pemandu Enjin (Keretapi Bukit Bendera)
Pembantu Pemuliharaan
Jurulatih Kawad
Pembantu Wartawan/Wartawan
Atendan Kesihatan
Penolong Pegawai Penaksir
Pegawai Aktuari
Pegawai Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia
Askar Laskar Angkatan Tetap, Angkatan Tentera Malaysia

Semoga dengan penambahbaikan dan peningkatan gred berkenaan, mengembirakan penjawat awam terlibat. Tentu gaji juga akan meningkat namun harga barang makin melambung!! 

Pekeliling 81 skim perkhidmatan awam keluar bulan depan






KUCHING 28 Okt. - Pekeliling berkaitan penambahbaikan terhadap 81 skim perkhidmatan awam yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Bajet 2014 akan dikeluarkan mulai bulan depan.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa berkata, antara penambahbaikan yang bakal dilakukan adalah dari segi peluang peningkatan gred jawatan melibatkan para penjawat awam.
Katanya, perkara itu telah pun memasuki fasa akhir selepas melalui proses kajian yang cukup teliti bagi mendapatkan persetujuan semua pihak.
"Terima kasih kepada kerajaan kerana telah bersetuju mengadakan pindaan dalam skim perkhidmatan awam yang ada.
"Bagi tahun ini kita telah mengkaji 81 skim, insya-Allah dari semasa ke semasa kita akan mula mengkaji skim yang lain," katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menghadiri Mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah Pertubuhan Komanwel bagi Pengurusan dan Pentadbiran Awam (CAPAM) dan Forum Serantau CAPAM 2013 yang dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala di sini hari ini.
Yang turut hadir, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal dan Setiausaha Kerajaan Negeri Sarawak, Tan Sri Mohamad Morshidi Abdul Ghani.
Ali dalam pada itu berharap semua penjawat awam dari pelbagai peringkat yang menerima surat tawaran akan menyambut baik setiap perubahan dalam skim perkhidmatan masing-masing.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131029/dn_04/Pekeliling-81-skim-perkhidmatan-awam-keluar-bulan-depan#ixzz2kanYwkgg
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Monday, 21 October 2013

Vitamin C Shaklee

 Vitamin C Shaklee Kembali! 

Apabila stok ni hampir setahun tak ada dipasaran sekarang dia kembali! Jom Borong!





Vita C ni mengandungi 180 tablet boleh guna untuk 6bulan. Jimat tak?


Di Shaklee, vitamin c dikenali sebagai Sustained Release Vita-C. Apa itu Sustained Release? Ia bermaksud proses di mana diformulasikan khas agar ia dapat dilepaskan secara perlahan-lahan mengikut paten istimewa yang menjamin penyerapan vitamin di antara 3 ke 6 jam. Atau dalam erti kata lain ia akan dilepaskan perlahan-lahan dalam aliran darah badan mengikut masa tertentu. Dan ia juga bersifat larut air maka, sesiapa yang consume vita c dinasihatkan minum air secukupnya sekurang-kurangnya 2 hingga 3 liter sehari. 

Khasiat Utama

~ Mencantikkan kulit - Pengambilan Vita C setiap hari dapat membantu anda mendapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama pembentukan jeragat.

~ Membentuk Kolagen - Ia dapat merangsang pembentukan kolagen yang mana kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan.

~ Memperbaiki simptom Pendarahan - Kekurangan Vita C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, lambat pulih dari kecederaan, kulit kering, ruam dan kulit kasar.

~ Peningkatan Sistem Imun - Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, megukuhkan sistem imun, peningkatan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, dan juga mengurangkan simptom selsema.

~ Memperbaiki Insomnia - Ia dapat memperbaiki insomnia, stress dan masalah keresahan.

~ Mengekalkan Kolesterol Sihat - Ia dapat mengurangkan kolesterol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalan pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.


Perbezaan Vita C Shaklee dengan Vita C lain


~ Merupakan Vita C pertama yang natural dan bertindak secara Sustained Release yang berfungsi secara perlahan untuk memenuhi keperluan tubuh badan selama 24jam.

~ Rumusan unik yang membenarkan pelepasan Vita C secara perlahan dan berterusan selama 5 jam.

~ Satu tablet mengandungi 500mg Vita C iaitu bersamaan dengan 7 1/2 biji buah oren.

~ Membekalkan Bioflavinoid dalam jumlah yang seimbang iaitu 120mg yang bekerja untuk meningkatkan keberkesanan Vita C dan perlu diambil sebagai sebahagian daripada supplement Vita C ( mengelakkan salur darah dari runtuh/bocor, meningkatkan fungsi Vita c, mengelakkan daripada ianya cepat teroksida dan merosakkan sel )

~ Terdapat juga dalam bentuk yang boleh dikunyah Chewable Vita C.


 Siapa yang memerlukan Vita C?

  • Perokok
  • Orang yang mudah stress kerana stress akan mempercepatkan penyusutan Vita C dalam badan.
  • Orang yang makan pil perancang sebab pil perancang juga akan menyerap Vita C dan mengakibatkan pengurangan Vita C dalam badan dengan cepat.
  • Orang yang ingin mencantikkan kulit atau yang mempunyai masalah kulit seperti jerawat atau eczema memerlukan Vita C untuk membina kolagen kulit yang sihat dan memperbaiki tisu kulit.
  • Semua orang yang menginginkan kesihatan tubuh badan yang baik kerana Vita C menyokong sistem Imun dalam badan  dan mengurangkan selsema yang berpanjangan.


Kalau korang nak boleh hubungi saya! ataupun like fanpage https://www.facebook.com/SBKD2 dan pm di inbox ya!

  


Thursday, 5 September 2013

9 Ciri Lelaki Sejati




Bagi yang masih mencari dan terus mencari lelaki idaman, mungkin pandangan ini boleh dijadikan panduan dalam menilai lelaki sebenar untuk dijadikan teman sejati:

1) Lelaki sejati bukan dilihat daripada bahunya yang kekar, tetapi daripa kasih sayangnya pada orang disekitarnya.

2) Lelaki sejati bukan dilihat daripada suaranya yang lantang, tetapi daripada kelembutannya mengatakan kebenaran.

3) Lelaki sejati bukan dilihat daripada jumlah sahabat disekitarnya, tetapi daripada sikap bersahabatnya dengan orang lain.

4) Lelaki sejati bukan dilihat daripada bagaimana dia dihormati ditempat kerja, tetapi bagaimana dia dihormati di dalam rumah.

5) Lelaki sejati bukan dilihat daripada kerasnya pukulan, tetapi daripada sikap bijaknya memahami persoalan.

6) Lelaki sejati bukan dilihat daripada dadanya yang bidang, tetapi daripada hatinya yang ada disebaliknya.

7) Lelaki sejati bukan dilihat daripada banyaknya wanita yang memuja, tetapi komitmennya terhadap wanita yang dicintainya.

8) Lelaki sejati bukan dilihat daripada jumlah tanggungjawap yang dipikul, tetapi daripada tabahnya dia menghadapi liku kehidupan.

9) Lelaki sejati bukan dilihat daripada rajinnya dia membaca kitab suci, tetapi daripada konsistennya dia melaksanakan apa yang dibacanya. 



*Dipetik daripada keratan akhbar 2009.

Monday, 2 September 2013

Pakatan Rakyat Menurunkan Harga Minyak Bagi Negeri Yang Ditadbirnya? Betul ke?

Malaysiakini.com 
Terkini! Penurunan Harga Minyak.
Pakatan Rakyat hari ini mengesahkan bahawa semua harga minyak akan diturunkan sebanyak 50 sen se liter, di semua stesen minyak yang terletak di negeri negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Negeri negeri yang terlibat adalah Pulau Pinang, Kelantan dan juga Selangor.
Perkara ini disahkan oleh setiausaha Pakatan Rakyat negeri selangor, selepas selesai sahaja Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat yang berlangsung di Shah Alam sebentar tadi.
Majlis Presiden dalam Mesyuarat nya petang tadi, sebulat suara bersetuju untuk menghapuskan cukai yang dikenakan pada premis premis syarikat minyak, dengan itu harga minyak manpu diturunkan sebanyak 35 peratus untuk setiap kategori akan berkuatkuasa pada pukul 12 malam ini.
Sumber itu juga menegaskan, penurunan harga tersebut juga akan dapat dinikmati oleh semua kenderaan yang mengisi minyak di stesen tersebut walaupun tidak menpunyai no pendaftaran negeri Pakatan Rakyat.
Berikut adalah senarai minyak yang terlibat dengan penurunan harga, 
1.Minyak Angin 
2.Minyak Senyonyong 
3.Minyak Gamat 
4.Minyak Dagu
5.Minyak Pengasih.
6.Minyak Yuyi Cap Limau.
p/s : Jangan Marah ;p

Wednesday, 28 August 2013

Ditukar Rupa menjadi Wajah Babi? Usha ni!

RUPA MANUSIA YANG DI HALAU DI PADANG MAHSYAR.



- Ditukar rupa
menjadi
wajah kera.
Mereka itu adalah manusia yang suka mengumpat.


-
Ditukar rupa menjadi wajah babi.
Mereka adalah kalangan
mereka
yang suka memakan harta anak-anak yatim.

- Dihalau dalam
keadaan
terbalik, kakinya di atas dan kepala di bawah.
Mereka itu
adalah
manusia yang suka memakan riba.

- Dihalau dalam keadaan
buta
dan dituntun (diiring).
Mereka adalah daripada kalangan
manusia
yang curang dalam
menerapkan hukum.

- Ditukar
menjadi
bisu dan tuli serta tidak berakal.
Mereka itu adalah
kalangan
yang bangga dengan amalannya sendiri.

- Dihalau dalam
keadaan
mengoyak lidah sendiri, sedangkan lidah itu terjulur hingga ke

paras dada dan mulutnya pula keluar nanah yang menjijikkan...

Mereka
adalah ahli pidato yang mana ucapannya berlainan
dengan
perbuatannya.

-
Dihalau dalam keadaan terpotong kedua-dua kaki
dan tangan.

Mereka itu terdiri daripada yang suka mengganggu
tetangga.

-
Diiring ke Padang Mahsyar dalam keadaan tersalib pada
pokok kurma
neraka.
Mereka itu adalah kalangan mereka yang suka
berusaha
mengajak
orang ramai supaya membela pemerintah yang tidak
jujur
kepemimpinannya.

- Dikumpulkan dalam keadaan menggunakan
pakaian
yang panas.
Mereka itu adalah manusia yang takbur, sombong
dan
bongkak.

Daripada perbezaan kumpulan itu, jelaslah bahawa
walaupun
ketika berada didalam dunia dalam keadaan normal, tiada cacat
cela,
tetap akan ditukar oleh Allah mengikut amalan yang dilakukan di
dunia.
Sebelum sampai hari pengadilan di Padang Mahsyar yang maha luas
itu.

Allah
telah berfirman dalam Surah Taha ayat 124-126
bermaksud: "Dan
barang siapa berpaling daripada peringatan-Ku, maka
sesungguhnya
baginya
penghidupan yang sempit dan kami akan
menghimpunkannya pada hari
kiamat dalam keadaan buta.Berkatalah ia: Ya
Tuhanku, mengapakah
Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, pada
hal aku dahulunya
adalah seorang yang melihat? Allah berfirman:
"Demikianlah telah
datang kepadamu ayat-ayat Kami maka kau melupakannya
dan begitu pula
pada hari ini kamu pun dilupakan."

Begitu juga
dengan
pengiringan dan penghalauan manusia ke
Padang Mahsyar, jangan
sekali-kali
menganggap ringan kerana memikirkan perkara itu belum pernah

berlaku. Bagaimanapun Allah telah berfirman dalam al-Quran ia pasti
berlaku.
Firman itu bermaksud: "Dan (ingatlah) akan hari (yang ketika
itu)
Kami perjalankan gunung-gunung dan kamu akan melihat bumi
itu
datar
dan akan Kami kumpulkan seluruh manusia dan tidak Kami tinggalkan
seorang
pun daripada mereka."

Umat Islam sekarang harus ingat
bahawa
kematian adalah wajib
dan mesti tiba apabila sampai waktunya.
Setelah
manusia dibangkitkan dari kubur masing-masing, maka semua
manusia
itu dihalau menuju ke
Padang Mahsyar.Keadaan mereka ketika
itu
berbeza-beza. Ada yang berjalan kaki, berkenderaan dan ada juga yang

berjalan menggunakan mukanya. Pendek kata semua mengikut amal perbuatan

ketika hidup dulu.

Seperkara lagi yang harus ditempuh oleh
manusia
di Padang
Mahsyar ialah tidak akan mendapat perlindungan.
Matahari
terlalu hampir dengan ubun kepala. Maka tidak hairan ada yang
berpeluh
kerana terlalu kepanasan sehingga terasa seperti terbakar itu
hingga
sampai ke kaki,lutut, dada,leher mahupun sekadar bahagian muka
saja.


Sewaktu dalam penantian persidangan itu, kelihatanlah
wajah
mereka
yang tunduk cemas, kelihatan muram dan hitam kelam.
Keadaan itu
samalah seperti kita melihat pesalah yang akan dibawa ke
muka
pengadilan.Takut serta bimbang sentiasa bermain-main pada fikiran.

Bagaimana

ketika di Padang Mahsyar tidak siapa yang dapat
melepaskan
diri.Bukan
itu saja, malah untuk mencari pohon tempat berteduh juga
tidak
ada.Siapa saja akan tetap diadili dan bergantunglah betapa taatnya

dia dengan perintah Allah swt.

Allah berfirman yang bermaksud:
"Dan
(ingatlah) hari
(ketika) Kami kumpulkan daripada setiap umat
segolongan
orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, iaitu mereka
dibahagi-bahagi
(dalam kelompok-kelompok)." –(surah An-Naml:83).



*BERSAMA-SAMALAH
KITA BERDOA MOGA KITA
TIDAK TERGOLONG DALAM
KALANGAN
TERSEBUT........

Sunday, 25 August 2013

Monday, 29 July 2013

Tutorial Kain Pelekat ! Usha ni!






Dalam internet ni penuh dengan tutorial pakai tudung je. Jadi ianya tak adil untuk kaum lelaki. Jadi istimewa untuk kaum lelaki, ini tutorial memakai kain pelekat dari atok! Selamat mencuba!

Wednesday, 24 July 2013

[BONUS 2013] PEKELILING BANTUAN KHAS KEWANGAN TAHUN 2013



Tengok Pekeliling link ni : http://docs.jpa.gov.my/docs/pp/2013/pp072013.pdf

[BONUS 2013] PENJAWAT AWAM BAKAL MENERIMA RM 500 PADA 31 JULAI




KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan RM500 sebagai persiapan hari raya kepada penjawat awam bagi Gred 1 hingga Gred 54.

Perdana Menteri turut mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan RM250 kepada 660,000 pesara kerajaan bagi menghargai jasa bakti mereka. 
Katanya pembayaran bagi bantuan khas itu akan dibuat pada 31 Julai ini. 


Bayaran Bantuan Khas Kewangan kepada penjawat awam dan pesara kerajaan itu masing-masing membabitkan peruntukan kewangan RM670 juta dan RM165 juta, katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Di samping bayaran bantuan khas itu, penjawat awam menikmati dua Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) pada tahun ini, katanya.

"Pertama, kenaikan gaji tahunan biasa dan kedua adalah pemberian faedah pemindahan gaji yang diawalkan bersamaan dengan amaun 1KGT mengikut gred gaji masing-masing yang akan diterima esok, sebagaimana yang diumumkan oleh saya dalam Majlis Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) ke-13," katanya.

Najib berkata langkah itu berikutan kajian penambahbaikan skim perkhidmatan dan pembetulan struktur gaji yang akan diselesaikan pada Disember ini dalam Sistem Saraan Transformatif.
Katanya, pembayaran KGT ini melibatkan peruntukan kewangan RM1.3 bilion bagi 1.4 juta penjawat awam bagi tempoh enam bulan atau RM3.9 bilion untuk setahun.
"Faedah ini akan diperoleh sepanjang tempoh perkhidmatan. Mereka juga akan menerima faedah pencen yang lebih tinggi berikutan kenaikan dua KGT pada tahun ini," katanya.

Najib berkata kerajaan memperuntukkan RM4.7 bilion bagi pembayaran KGT dan Bayaran Bantuan Khas Kerajaan bagi penjawat awam dan pesara bagi membantu meringankan beban kewangan bagi persiapan hari raya. - BERNAMA


Monday, 22 July 2013

[BONUS 2013] Status Pemberian Bonus Buat Penjawat Awam di Malaysia



PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan akan mengkaji kemungkinan memberi bonus kepada penjawat awam menjelang ketibaan Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut tidak lama lagi.

Perdana Menteri berkata, kerajaan masih mempunyai masa untuk memutuskan perkara itu.
"Kita akan mengkaji perkara ini. Masih ada masa lagi," katanya dalam satu persidangan media di bilik mesyuarat khas pejabatnya di sini sejurus selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian antara Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) dengan empat syarikat yang bersetuju melabur RM1.96 bilion di negeri-negeri di kawasan Koridor Utara.


Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai kemungkinan ada berita baik buat 1.4 juta penjawat awam berikutan permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) semalam yang masih berharap kerajaan akan memberi bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam walaupun mereka akan menerima kenaikan gaji tahunan pada bulan ini.

Sebelum ini, Presidennya, Datuk Omar Osman meminta kerajaan mempertimbang pemberian bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam sempena Aidilfitri kerana ia dapat mengurangkan beban penjawat awam membuat persiapan hari raya kerana perbelanjaan ketika Ramadan dan Aidilfitri adalah tinggi berbanding hari biasa.


Kenyataan CUEPACS itu menyusul sehari selepas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, kerajaan masih belum berbincang mengenai pemberian bonus, dan pengumuman Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) dua kali untuk tahun ini sudah boleh dianggap sebagai bonus. - BERNAMA

Sumber : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kerajaankajipemberianbonusbuatpenjawatawam_Najib/Article/?bh

Thursday, 18 July 2013

Surat Penunggang Motorsikal Kepada Pemandu Kereta ! Jom Baca !



Assalamualaikum.

Dari Penunggang Motosikal,
Seluruh Negeri,
Malaysia.
_____________________________________________________

Kepada Pemandu Kenderaan 4 tayar dan ke atas,
Seluruh Negeri,
Malaysia.

Tuan/Puan

Saya mewakili penunggang motorsikal seluruhnya ingin berpesan dan berkongsi kepada pemandu-pemandu kereta yang tidak pernah berpengalaman menjadi penunggang motorsikal atau yang tidak
memahami perasaan menjadi penunggang motorsikal bahawa:

1) Kami berhak menunggang motorsikal di dalam lorong utama. Bukan hanya menunggang di lorong kecemasan. Kerana kami juga bayar cukai JALAN. Bukan cukai LORONG KECEMASAN. Tidak perlu
bunyikan hon atau nyalakan lampu tinggi kepada kami.

2) Jika pemandu kereta ingin memotong kereta di hadapan, dan ada penunggang motor di laluan bertentangan, kami layak di hormati. Jangan memotong dengan tanggapan bahawa kami kecil dan boleh mengelak.

3) Di kawasan sesak & jem, tolong lihat belakang dan sisi terlebih dahulu sebelum menukar lorong & pastikan beri signal 10 saat terlebih dulu, (KAMI BUKAN ROBOT yg "auto detect" kereta nk kekiri atau kanan) sebab yang parah bukan anda tapi kami. TAKE NOTE!!

4) Penunggang motorsikal seperti kami BUKAN mat rempit. Kami layak dihormati sama seperti orang lain.

5)Kepada pemandu kereta yang merokok, jangan sesuka hati mencampakkan puntung rokok ke luar tingkap. Perhatikan dahulu
jika ada penunggang motorsikal atau pengguna jalanraya yang lain. Puntung rokok yang masih berbara itu berkemungkinan termasuk ke dalam pakaian penunggang motorsikal dan membahayakan kami.

6) Jangan hina kami hanya kerana kami menunggang motorsikal. Allah dah turunkan rezeki masing-masing. Tak perlu berbangga dengan harta dunia.

Sekian.

Yang menunggang motorsikal..
____________________
Salam Ramadan

Tuesday, 16 July 2013

Khasiat Tersembunyi Buah Kurma Yang Jarang Diperkatakan




Khasiat Tersembunyi Buah Kurma yang jarang diperkatakan:

• Percayakah anda bahawa kurma tidak menyalurkan bakteria dan mikrob? Ulat yang ada di dalam kurma lama dapat memusnahkan amuba dan membunuh bakteria yang mungkin menyerang manusia.

• Seandainya tidak kerana kurma dan kopi arab, nescaya penduduk Jazirah Arab akan diserang berbagai penyakit yang tidak diketahui hujung pangkalnya kecuali oleh Allah.


• Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?

• Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?


• Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?

• Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sehat daripada kaviar?


• Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?

• Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?


• Tahukah anda bahawa kurma barhi dianggap sebagai eliksir bagi para pemuda dan di dalamnya tersimpan rahsia besar kerana ia dapat menggiatkan kelenjar dan menguatkan saraf?

• Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?


• Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?

• Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya, dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?


• Tahukah anda bahawa terdapat sejenis pokok kurma yang mati seiring dengan kematian pemiliknya?

• Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?


• Tahukah anda bahawa kurma mengandung protein tumbuhan yang bagus dan mudah dicerna?

• Tahukah anda bahawa kurma mengandungi sejumlah vitamin, seperti vitamin A, vitamin B, vitamin C, biotin, riboflavin, dan lainnya?


• Tahukah anda bahawa kurma bermanfaat untuk mengubati kekurangan darah kerana ada kandungan zat besi dalam kadar yang tinggi?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat menguatkan rahim ketika melahirkan kerana mengandungi hormon pitosin yang berkhasiat mengatur proses melahirkan?


• Percayakah anda bahawa kurma dapat mencegah keradangan kerana mengandung antiseptic dan antirematik?

• Percayakah anda bahawa kurma mengandungi kadar serat baik yang bermanfaat untuk membantu gerakan usus dan mencegah sembelit?


• Tahukah anda bahawa kurma dapat melindungi usus besar dari kanser?

• Tahukah anda bahawa kurma adalah penggekang nafsu makan?


• Tahukah anda bahawa jenis kurma yang kalorinya paling rendah adalah ‘ajwah Madinah, razizi, dan rabi’ah?

• Percayakah anda bahawa jenis kurma yang paling sesuai untuk mendapatkan tubuh yang ideal adalah Hulwah Ha`il, kerana setiap 100 gram darinya tidak mengandungi lebih dari 67 kalori?


• Percayakah anda bahawa jenis kurma yang paling banyak mengandungi mineral dan vitamin yang tinggi dari potasium dan besi adalah rabi’ah Madinah?

• Percayakah anda bahawa kurma adalah ubat bagi orang yang menderita kekurangan berat badan kerana kaya dengan tunggal-tunggal yang tidak memerlukan proses pencernaan?


• Percayakah anda bahawa kurma dapat mengurangi ketegangan syaraf yang diakibatkan oleh aktiviti kelenjar tiroid yang melampau?

• Percayakah anda bahawa kurma adalah makanan yang mudah dicerna dan tidak memberatkan tubuh?


• Percayakah anda bahawa kurma dapat mengurangi rasa lapar yang amat sangat pada orang yang berpuasa?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat menyediakan perut untuk menerima makanan dan mencegah konstipasi?


• Tahukah anda bahawa kurma dapat melancarkan kencing dan mencuci ginjal?

• Tahukah anda bahawa kurma dapat membersihkan liver dari racun dan meredakan pergolakan saraf?


• Tahukah anda bahawa kurma basah mengandung kadar gula tinggi yang mudah dicerna dan diserap seperti glukosa?

• Tahukah anda bahawa kurma basah dapat menurunkan tekanan darah bagi perempuan hamil dan menormalkannya ketika prakelahiran?


• Tahukah anda bahawa kurma basah dapat membersihkan usus besar (kolon) sehingga bermanfaat untuk membantu dan memudahkan proses melahirkan?

• Tahukah anda bahawa kurma dinamakan dengan manjam (tambang) kerana mengandung banyak unsur mineral seperti fosfor, kalsium, magnesium, besi, sodium, sulfur, dan klorin?


• Tahukah anda bahawa kurma terdiri dari 21% air, sejumlah besar vitamin, 2,1% protein, 18% lemak, 73% gula dan 3% serat?

• Percayakah anda bahawa kandungan kalori dari 1 kg kurma sama dengan kandungan 1 kg daging?


• Tahukah anda bahawa kandungan nutrisi 1 kg kurma mentah setara dengan 3 kg makanan lain?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat memelihara kelembaban dan kecerahan mata, serta menajamkan pandangan pada malam hari?


• Percayakah anda bahawa kurma dapat melembabkan usus sehingga memeliharanya dari radang dan infeksi?

• Percayakah anda bahawa kurma membekalkan tubuh dengan zat besi yang diperlukan oleh darah dan fosfor yang membantu proses berfikir?


• Percayakah anda bahawa kurma menyuplai tubuh dengan panas dan vitamin yang membantu pertumbuhan dan menguatkan saraf?

• Percayakah anda bahawa kurma dapat membantu menenangkan perasaan dan jiwa sehingga disarankan kepada orang yang berpenyakit saraf dan panas baran?


• Percayakah anda bahawa memakan kurma sebelum makan pagi dapat membunuh cacing?

• Percayakah anda bahawa kurma dianggap sebagai makanan paling baik di gurun sahara kerana dapat disimpan dalam masa yang lama tanpa ditimpa kerosakan?


• Percayakah anda bahawa kurma memainkan peranan yang baik dalam membersihkan zat-zat beracun yang dihasilkan oleh proses asimilasi bahan makanan dalam tubuh?

• Percayakah anda bahawa di antara penduduk Sahara dan Oasis tidak mengidap kanser kerana mereka biasa mengambil kurma sebagai makanan asas?


• Percayakah anda bahawa garam-garam alkali yang ada dalam kurma berfungsi untuk membetulkan kemasaman darah yang diakibatkan oleh pengambilan makanan-makanan berlemak yang melampaui batas?

• Tahukah anda bahawa kurma tidak mengandung zat-zat yang dapat menghalangi penyerapan zat besi?


• Tahukah anda bahawa kurma juga dapat meningkatkan daya serap dalam tubuh, khususnya pada anak-anak?

• Percayakah anda bahawa jenis zat-zat gula dalam kurma dapat diserap dengan cepat sehingga dapat terus sampai ke darah dan sel-sel tubuh?


• Percayakah anda bahawa kadar serat dalam kurma pada fase ruthab sekitar 2% dan meningkat hingga 4% pada kurma yang disimpan?

• Percayakah anda bahawa kurma mengandung fosfor dengan kadar yang lebih tinggi daripada kadar fosfor dalam apricot, pir, stroberi, dan anggur, dan bahwa dalam setiap 100 gram kurma terdapat 40 miligram fosfor?

Monday, 15 July 2013

[BONUS 2013] Kerajaan Belum Bincang Pemberian Bonus Untuk Aidilfitri: KSN



PUTRAJAYA: Kerajaan masih belum berbincang mengenai pemberian bonus kepada 1.4 juta penjawat awam sempena Hari Raya Aidilfitri tahun ini, kata Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Dr Ali Hamsa. 

Bagaimanapun, beliau berkata kerajaan sebelum ini telah mengumumkan Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) sebanyak dua kali untuk tahun ini saja. 
"Itu juga boleh dianggap bonus, namun terpulang kepada kerajaan tetapi selalunya pemberian bonus pada hujung tahun dan bergantung kepada output, sekarang terlalu awal untuk membincangkan perkara itu," katanya kepada pemberita di sini, hari ini. 


Ali berkata, untuk tahun ini sahaja kerajaan memperuntukkan sejumlah RM2 bilion bagi pemberian KGT selain penyelarasan gaji untuk skim-skim tertentu. 

"Bagi bulan ini sahaja sebanyak enam skim akan ditambah baik dan 81 skim lagi pada November nanti," katanya. 

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) untuk pemberian bonus setengah bulan gaji sebelum Adilfitri yang dijangka disambut pada 8 Ogos ini. 

Terdahulu, Ali merasmikan seminar bertajuk 'Meningkatkan Kualiti Kawal Selia dan portal 'Dasar Nasional Mengenai Pembangunan dan Pelaksanaan Kenyataan Impak Hubungan dan Kawal Selia'. 
Seminar sehari itu dianjurkan oleh Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC). 
Minggu lalu, CUEPACS memohon kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus dua setengah bulan kepada seluruh penjawat awam tahun ini. 

Pada 9 Ogos tahun lalu, kerajaan membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam dan bayaran khas sebanyak RM500 kepada pesara kerajaan bagi membantu mereka membuat persediaan menyambut Aidilfitri. 

- BERNAMA

Rujukan: http://www.bharian.com.my/articles/KerajaanbelumbincangpemberianbonusuntukAidilfitri_KSN/Article/

Sunday, 14 July 2013

Tanda-Tanda Kucing Hamil





Kehamilan kucing mungkin merupakan salah satu hal yang ditunggu-tunggu pemilik kucing. Lalu bagaimana cara mengetahui seekor kucing hamil atau tidak ? berikut ini penjelasan mengenai beberapa ciri kucing yang hamil.

Penting sekali untuk selalu mencatat tanggal kucing kesayangan anda kawin. Dari tanggal kawin ini kita dapat memperkirakan waktu kelahiran kucing, sehingga kita dapat mempersiapkan diri mendapat tambahan kucing baru.

lihat juga : kalkulator kelahiran, untuk menghitung/memperkirakan waktu kelahiran kucing
Kucing yang hamil  dapat mengalami perubahan fisik dan tingkah laku.

PERUBAHAN FISIK

Bagian perut mulai membesar

Perut Kucing yang hamil mulai terlihat membesar pada umur kehamilan 5 minggu. Bagian perut ini akan terus membesar hingga mendekati saat melahirkan.

Puting susu memerah dan membesar (pink)
Salah satu tanda yang cukup signifikan adalah berubahnya puting susu. Pada kucing hamil, puting susu sedikit membengkak dan warnanya berubah kemerahan (pink)

Keluar susu
Air susu mulai diproduksi dan bisa dikeluarkan sekitar 3-2 minggu akhir masa kehamilan. Jadi bila puting susu dipencet dengan lembut dan terlihat ada cairan susu, kelahiran akan terjadi sekitar 2-3 minggu lagi.

Bulu sekitar puting susu menipis

PERUBAHAN TINGKAH LAKU

Muntah-muntah
Pada beberapa kejadian (jarang) kucing hamil juga muntah-muntah, seperti manusia pada awal kehamilan. Segera hubungi dan konsultasikan hal ini dengan doktor haiwan

Berhentinya siklus birahi secara tiba-tiba
Siklus birahi (siklus estrus) kucing tergantung berbagai hal, salah satunya adalah musim. Di Indonesia yang merupakan negara tropis, siklus estrus kucing tidak banyak  dipengaruhi oleh musim. Rata-rata panjang satu siklus estrus kucing sekitar 1-1.2 bulan. Waktu birahi (estrus) berlangsung sekitar 7 hari. Bila setelah dikawinkan, birahi kucing berhenti secara tiba-tiba dan tidak minta kawin lagi, kemungkinan besar kehamilan terjadi.

Peningkatan nafsu makan
Kucing yang hamil memperlihatkan peningkatan nafsu makan. Tentunya  peningkatan nafsu makan ini bertujuan memberikan nutrisi yang cukup bagi perkembangan ibu dan janinnya.

Lebih lembut & mencari perhatian
Sebagian kucing yang hamil mengalami perubahan tingkah laku seperti lebih tenang dan lembut. Selain itu mereka juga berusaha mencari perhatian lebih terhadap pemiliknya. Pada akhir masa kehamilan terlihat beberapa tingkah laku seperti gelisah dan lebih suka berada di tempat hangat dan tertutup

MEMASTIKAN KEHAMILAN KUCING
Dokter hewan dapat membantu memastikan kehamilan kucing. Orang yang berpengalaman dapat memastikan kehamilan dengan palpasi (perabaan) pada umur kehamilah 3-4 minggu.
Alat alat seperti USG (ultrasonografi) dan Rontgen (X ray) dapat dipergunakan untuk memastikan kehamilan. Alat lain seperti doppler dapat digunakan untuk memastikan kehamilan setelah kandungan berumur minimal  3 minggu. Detak jantung janin kucing baru bisa dideteksi setelah berumur 3 minggu

APPLICATION ONEXOX

JOM DOWNLOAD APPLICATION ONEXOX DI TELEFON BIMBIT ANDA! APPLICATION INI PENTING BAGI MEMUDAHKAN ANDA UNTUK TRANSFER KREDIT DA KE MA ,...